بیانات استاد احمد عابدی به مناسبت

تلاوت زیاد قرآن، اهمیت دادن به مناجات شعبانیه

بیانات استاد عابدی به مناسبت ماه شعبان و چند نکته اخلاقی، در حرم مطهر حضرت معصومه سلام ﷲ علیها
بعد از جلسه درس خارج فقه، سه شنبه ۲۶ اسفند ماه ۹۹

صلوات نقل شده از ابوالحسن ضرّاب اصفهانی
اهمیت دادن به مناجات شعبانیه
تلاوت زیاد قرآن
مراقبت از زبان و گفتار (غیبت غیرزبانی، تهمت غیرزبانی)
کمک به همنوعان نیازمند

❋ ❋ ❋

ماه شعبان ماه صلوات و ماه رسول خدا صلی‌ﷲ علیه و آله است. در صلوات‌ها صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی بسیار بسیار صلوات خوبی است. شیخ عباس قمی رضوان‌ﷲ علیه صلوات ابوالحسن را از کتاب حاجی نوری نقل کرده است و می‌گوید چون داستانش مفصل است داستانش را نمی‌گویم. ولی در بعضی روایات عین این روایات آمده است. شیخ عباس از داستانی در اعمال روز جمعه نقل می‌کند ولی اصلش این است که در روایات هم‌چنین صلواتی آمده است.
مناجات شعبانیه که واقعاً مناجات بسیار بسیار خوبی است. امام المومنین و وارث المرسلین و حجة رب‌العالمین را درباره سیزده معصوم علیهم‌السلام تکرار می‌کند. مناجات شعبانیه واقعاً ارزشمند است و محتوای بسیار بسیار بالایی دارد، هم درست بخوانیم و هم به مضمونش دقت کنیم. قبلاً هم گفته‌ام که درست بعضی جملاتش چیست و شواهدش را ذکر کرده‌ام.
نکته سوم این است که زیاد قرآن بخوانیم مخصوصاً ایام ماه شعبان و ماه رمضان. حداقل روزی یک جزء قرآن و ماهی یک ختم قرآن داشته باشیم. انس با قرآن، ارتباط با قرآن، زیاد قرآن خواندن. قبلاً گفته‌ام شخصی در مصر کتابی علیه المیزان نوشت، از آن آدم‌های خبیث و ناصبی. اما در مقدمه کتابش می‌نویسد تعجب می‌کنم از این مرد و تسلطی که بر قرآن دارد یعنی نتوانسته است این را انکار کند که علامه طباطبایی خیلی با قرآن مأنوس بوده است. گاهی برای یک آیه قرآن از جایی شاهد می‌آورد که به عقل کسی نمی‌رسید. آن ناصبی هم اعتراف می‌کند که تعجب می‌کنم از تسلطی که این مرد بر قرآن دارد.
نکته چهارم در مورد ایام عید و ایام انتخابات است. حدیثی از پیغمبر اکرم نقل‌شده است: «وَ هَلْ یَکُبُّ النَّاسَ عَلَی مَنَاخِرِهِمْ فِی النَّارِ إِلَا حَصَائِدُ أَلْسِنَتِهِمْ». آیا غیر از زبان چیز دیگری انسان را به رو در آتش جهنم می‌اندازد؟ زبان انسان را به رو در جهنم می‌اندازد. خیلی از چیزها را به اسم بحث سیاسی و فلان می‌گوییم. پشت سر یک دختر یا پسر یا عالم دینی یا حوزه حرف می‌زنیم. آدم باید در حرف زدن مواظب باشد. حضرت آدم علیه‌السلام موقعی هزار تا نوه و نتیجه و نبیره داشت. یک‌وقتی همه این‌ها دورهم جمع بودند و مشغول حرف زدن بودند. حضرت آدم ساکت بود، یک کسی گفت پدربزرگ شما هم چیزی بگو! حضرت آدم فرمود: زمانی که مرا از بهشت بیرون انداختند به من گفتند اگر می‌خواهی دوباره برگردی مواظب زبانت باش. باید مواظب زبان باشیم. خیلی از حرف‌هایی که می‌گوییم شایعه‌پراکنی است، خیلی از حرف‌ها راست و صحیح است اما قول بغیر علم است، یقین ندارم اما واقعاً درست است و قول بغیر علم حرام است. یعنی اگر مطلبی واقعاً هم درست باشد و شایعه‌پراکنی و غیبت و تهمت هم نیست اما من که این حرف را می‌زنم یقین ندارم و آن را می‌گویم این حرام است و شک و شبهه ندارد. در حرف زدن‌هایمان مواظب باشیم. این پیامک‌هایی که این به آن می‌فرستد و آن به این می‌فرستد غیبت غیرزبانی و شایعه‌پراکنی غیرزبانی و تهمت غیرزبانی است و قول بغیر علم غیرزبانی است و همه حرام است. حرام بودن شاخ و دم ندارد.
مواظب باشیم دل کسی را نشکنیم و نفرین کسی پشت سرمان نباشد. این حدیث خیلی حدیث عجیبی است. رسول خدا این‌گونه زندگی کرد و ما ادعای پیروی این پیغمبر را داریم. این حدیث است و بعید می‌دانم تا حالا یکی از ما شنیده باشیم. پیغمبر خدا در مدینه بود، یک زن بدکاره‌ای از مکه به مدینه آمد و خدمت پیغمبر رسید. پیغمبر خیلی خوشحال شد که این زن مشرک و بدکاره بود و خدمت پیغمبر آمد. پیغمبر به او فرمود: أ مسلمة؟ آمده‌ای که مسلمان شوی؟ گفت: نه مسلمان نشده‌ام و مشرکم. پیغمبر فرمود: پس برای چه آمده‌ای؟ گفت: آمده‌ام که به من کمکی کنید. پیغمبر فرمود: تو که در مکه فلان کار زشت را انجام می‌دادی و پولت خوب بود. جوان‌ها در مکه دور تو بودند و تو آن گناه را انجام می‌دادی و وضع مالیت خوب بود. از آن کارت دست برداشتی؟ گفت: نه همان کار را دارم و مشرک هم هستم، اما الآن بازار کساد است. آمدم به من کمک کنید. پیغمبر اصحاب را جمع کرد و فرمود: خویشاوندان وای اصحاب به این زن کمک کنید. پیغمبر به او کمک کرد.
قبلاً هم گفته‌ام که در کمک کردن به مردم همیشه بین شکم مردم و عقل و فکر آن‌ها فرق بگذارید. یعنی همیشه می‌خواهید به کسی کمک کنید به عقل و فکر و دینش کاری نداشته باشید. این حدیث می‌گوید آدم گناهکار و مشرک و فاسد را کاری نداشته باشید به‌هرحال به هر انسانی بماهو انسان باید کمک کرد و کسی نباید در این شرایط سختی که الآن در کشور وجود دارد نباید گرسنه باشد. یک کسی حجابش خوب نیست با بددهن است یا بی‌نماز است، این‌ها مجوز این نیست که به کسی کمک نکنیم. همه باید سیر باشند وزندگی‌شان را بکنند.